בדיקה לגילוי HIV המבוצעת בבית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופה

תרופהנגיף האיידס (HIV ) התגלה לפני כ – 30 שנה וגבה עד כה מיליוני קורבנות בעולם כולו. מאמצי הסברה ומניעה עולמיים נשאו פרי ומספר הנדבקים הלך ופחת עם השנים.

אמנם לא נמצאה תרופה המחסלת את הנגיף, אולם קוקטייל התרופות הפך את המחלה ממחלה קטלנית סופנית למחלה כרונית.

רבים עדיין נמנעים מביצוע בדיקה לגילוי HIV

למרות ההתקדמות בתפישת הנגיף מבחינה חברתית ובתפישת נשאי הנגיף כתוצאה מכך (בשנים הראשונות לאחר גילוי הנגיף חשו נשאים וחולים רבים מנודים מבחינה חברתית), עדיין בקהלים רבים נתפש הנגיף כמפחיד ובעל סטיגמה.

מסיבה זו, אנשים רבים הנמצאים בקבוצת סיכון (חד מיניים, או אנשים המקיימים יחסי מין עם פרטנרים רבים או מזדמנים) נמנעים מלהיבדק ולגלות כבר בשלבים מוקדמים אם נדבקו בנגיף.

עד כה ניתן היה לאבחן אם אדם הינו נשא של נגיף ה – HIV רק על ידי בדיקת דם בה נמדדו הנוגדנים לנגיף בדם, ובהתאם לכך ניתן היה לגלות אם אדם נושא את הנגיף או לא.

ביצוע הבדיקה היה כרוך מבחינת הנבדקים בחשיפה כלפי הגורמים הרפואיים העורכים את הבדיקה. חשיפה זו גרמה לרבים מהשייכים לקבוצת הסיכון להעדיף לא להיבדק ולא להיחשף.

בדיקה חדשנית לגילוי נגיף ה HIV

לאחרונה אישר ה FDA , פאנל מומחי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, המשמש אוטוריטה רפואית לשימוש בתרופות לא רק בארה"ב, אלא גם בקרב מדינות מערביות רבות, את השימוש בבדיקה חדשנית ומהפכנית לגילוי נגיף ה HIV .

הבדיקה החדישה מאפשרת לנבדק לערוך אותה בביתו, בכוחות עצמו, ובפרטיות מוחלטת. הבדיקה היא קלה ודיסקרטית, ומתבצעת באופן הבא: ערכת הבדיקה מכילה מקלון עם ספוג קטן בקצהו.

את החלק הספוגי נדרש הנבדק להעביר בפה בחלק שבין השיניים לחניכיים. הוא מתבקש לשפשף קלות אזור זה עם החלק הספוגי של המקלון.

לאחר שסיים שלב זה הנבדק מכניס את המקלון לתוך בקבוקון קטן ובו תמיסה. החלק שסוגר את הבקבוקון כולל חלון עליו יופיעו תוצאות הבדיקה. כעבור 20 דקות יופיעו התוצאות בחלון. 2 קווים מאשרים כי תוצאות הבדיקה הינן חיוביות.

במידה ותוצאות הבדיקה חיוביות, מומלץ לנבדק לפנות לרופא ולבצע בדיקת דם אשר תאשר או תשלול את תוצאות הבדיקה הביתית.

יתרונות הבדיקה החדשה

לבדיקה החדשה כמה יתרונות: היתרון הראשון נעוץ בדיסקרטיות שבה מתבצעת הבדיקה. התקווה של מנהל התרופות היא כי הדיסקרטיות תביא לכך שיותר אנשים ייבדקו, ובמידה ויגלו כי הם נשאי HIV ידעו להשתמש באמצעי מניעה כדי לא להפיץ את הנגיף.

יתרון נוסף הוא הקלות והפשטות בביצוע הבדיקה. העובדה שכל אחד יכול, עוד גורם שאולי ידרבן עוד אנשים לבצע אותה.

ויתרון אחרון וחשוב הוא שהבדיקה אינה כואבת ואינה גורמת כל אי נוחות או אי נעימות.

האם הבדיקה היא גימיק שיווקי?

לבדיקה ישנם גם מבקרים הטוענים כי מדובר בגימיק שיווקי בלבד. אולם, המצדדים בבדיקה טוענים כי אם היא תביא לכך שאנשים ייבדקו וחלקם אף ילכו לקבלת ייעוץ רפואי או לפחות יזהרו יותר במניעת הדבקת אחרים, אזי שגם אם מדובר בגימיק – תהיה לו תרומה ממשית לנשאים עצמם ולחברה כולה.

נשאים שאינם נבדקים עלולים להדביק אחרים

הסכנה הטמונה בכך שאנשים נמנעים מלעבור בדיקה לגילוי HIV היא שמסתובבים אנשים הנושאים את הנגיף ללא ידיעתם, וממשיכים להדביק עוד ועוד אנשים.

פיתוח קוקטייל התרופות לאיידס גרם לכך שהמחלה הפכה בתודעה הציבורית ממחלה קטלנית למחלה כרונית. בתור מחלה כרונית היא פחות מפחידה ממה שהייתה בעבר. תפישה זו גרמה לכך שחלק מהאנשים פחות נזהרים בזמן קיום יחסי מין לעומת רמת הזהירות שננקטה לפני גילוי הקוקטייל. כך קורה שמספר הנדבקים בשנה, שהיה במשך שנים בירידה, חזר במקומות שונים, ביניהם ישראל, להיות במגמת עלייה.

התקווה היא שהבדיקה החדשה תעודד יותר אנשים להיבדק ולשמור על זהירות כדי לא להדביק אחרים.

ראו גם:

מניעת הדבקה באיידס בעזרת ריפוי גנטי

בדיקת איידס בסמארטפון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן