בדיקת HIV בסמארטפון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת HIV בסמארטפוןבאמצעות הטלפון החכם (סמארטפון) אנחנו יכולים לבצע אלף ואחד דברים, הקשורים לצורת התקשורת שלנו, לעבודה, לניהול החיים, לפנאי ועוד. אם לפני מספר שנים היו אומרים לכם שאפשר להשתמש בטלפון כדי לבצע בדיקת דם לאיתור מחלות דוגמת איידס (HIV), סביר להניח שהייתם מרימים גבה או אפילו מגחכים.

ואכן, זהו לא שימוש שאנחנו מזהים על הטלפון שלנו, מתקדם וחכם ככל שיהיה.

פיתוח של קבוצת מהנדסים בתחום הביו-רפואה מאוניברסיטת קולומביה לפני מספר שנים משנה את חוקי המשחק ומאפשר להשתמש בטלפון החכם לביצוע בדיקה לאיתור HIV או עגבת. על הדרכים לביצוע הבדיקה, היתרונות ומספר נקודות שצריך לקחת בחשבון תקראו במאמר הבא.

כך זה מתבצע

כדי לעשות בדיקת דם לאיתור HIV וצרות נוספות באמצעות הטלפון החכם יש צורך ברכישת מתקן די בסיסי, שעלותו עמד במועד ההשקה על 35 דולר בלבד (סכום לא מבוטל שצריך להשוות לעלות של בדיקה "רגילה"). העיקרון כאן הוא די פשוט: מבצעים בדיקת דם באמצעות דקירת האצבע, ואת הטיפה מניחים על גבי המכשיר.

באמצעות האינטרנט מחברים את המכשיר לטלפון החכם ומעבירים את התוצאות לניתוח. תוך פרק זמן של כרבע שעה בלבד אמורה להתקבל למכשיר הטלפון בו נעשה שימוש לצורך ביצוע הבדיקה הודעה שמספקת תשובה לשאלת מיליון הדולר (או אם תרצו – שאלת החיים והמוות) – האם לאדם הנבדק יש את נגיף ה-HIV בדמו?

התשובה שתינתן אמורה להיות חד משמעית, בלי שיש צורך להעביר אותה לרופא או לניתוח מקצועי – יתרון משמעותי שמקצר תהליכים עוד יותר בדרך לבירור המצב הרפואי של האדם.  יש לציין שאחוזי הדיוק של הבדיקה במתכונת הנוכחית שלה נחשבים לגבוהים, בין אם בהשוואה לבדיקות אחרות הנעשות באמצעות ערכות פרטיות ובין אם בהשוואה לבדיקות איידס שעורכים בדרכים המסורתיות יותר. כך למשל רגישות הבדיקה עולה על 90% ולפמים גם מקסימילות, כאשר הסגוליות נעה בטווח שבין כ-80% ל-100%.

עוד משהו שמקבלים בזכות הבדיקה הביתית הוא חיסכון בזמן, "משאב" חשוב מאד במאה ה-21. הבדיקה נמשכת מספר דקות בלבד, לאחר שרוכשים את המתקן ומורידים את האפליקציה הייעודית, וזה חסכוני הרבה יותר ביחס לבדיקה במכונים שעומדים למטרה זו: האדם אינו צריך לנהוג בדרכים כדי להגיע למוסד הרפואי, להמתין בתור או לחכות פרק זמן ארוך מדי עד לפענוח התוצאות של הבדיקה.עבור מי שחושש להידבק במחלה או בחיידק כלשהו בבית החולים – והדאגה הזו בהחלט במקום בהתחשב בפוטנציאל הסיכון הגבוה – יוכל לקבל שקט נפשי באמצעות ביצוע הבדיקה בחלל הביתי שלו.

הצד הכלכלי של הבדיקה

החוקרים מציינים כי אחת המטרות של הבדיקה היא להנגיש אותה לאזורים בהם התשתיות דלות (אסור לשכוח שעלות הציוד הרפואי לביצוע בדיקות איידס ברפואה המקובלת עומדת על כמה עשרות אלפי דולרים), ולאנשים שידם אינה משגת לביצוע הבדיקה בדרכים המקובלות.

היא גם תתאים למי שאינו יכול לגשת למרפאה הייעודית לביצוע הבדיקה או לאדם שמרגיש נבוכה לבצע אותה. האיידס היום מזוהה עם יחסי מין שאינם זהירים או כאלה בעלי פוטנציאל גבוה (למשל יחסי מין עם נערת ליווי), מה שעלול להביא לתחושת המבוכה שתדחה את הביקור במרפאה.

יש שיטענו שאמנם רכישה של טלפון חכם מתקדם כרוכה בתשלום לא מבוטל שעומד בדרך כלל על כמה אלפי שקלים, תלוי במותג ובדגם הספציפי שבוחרים. מן העבר השני של המשוואה אפשר לראות שהסכומים האלה יכולים להיות "כסף" קטן ביחס לעלויות האחרות הקשורות לביצוע הבדיקה. כמו כן, בעידן בו אנחנו חיים נראה שטלפון חכם מסוג זה או אחר הפך להיות מוצר צריכה "בסיסי".

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן