החיים לצד אלרגיות חמורות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אלרגיה היא מצב שבו מערכת החיסון פועלת בצורה חריפה מאוד כנגד גורמים שונים שלא אמורים להפעיל אותה באופן נורמלי. קיימות אלרגיות מסוגים שונים, כגון אלרגיה למוצרי מזון כמו אגוזים, בוטנים וחלב, אלרגיה לתרופות כמו פניצילין, או אלרגיה לעקיצות חרקים כמו דבורים.

התגובה האלרגית יכולה להתחיל מתגובה קלה הכוללת מעט פריחה ואדמומיות, עד לתגובה קשה וקריטית הנקראת שוק אנפילקטי – תגובה הנחשבת למצב חירום רפואי אשר ללא טיפול מיידי עלולה לגרום למוות.

מה אמור להדאיג את האדם האלרגי

אדם אלרגי אמור להיות מודאג מחשיפה אל האלרגן. חשיפה מסוג זה עלולה להיות גם באופן לא מודע, כמו לדוגמה, אכילה במסעדה שבה אינו יכול לשלוט על הכנת המזון.

בנוסף, עוצמת התגובה האלרגית של מערכת החיסון אינה קבועה ועלולה להפתיע ולגרום בפתאומיות לתגובה קשה מסכנת חיים. לא כל אחד יודע איך לטפל בתגובה אלרגית ועלול להיכנס ללחץ מיותר ולהזיק לעצמו. לכן, חשוב מאוד בראש ובראשונה להימנע מחשיפה אל האלרגנים הידועים, ולהשתדל לצמצם את המצבים בהם עלולה להיווצר תגובה אלרגית קשה.

מצבים מהם יש להיזהר

מלבד החשיפה אל האלרגן, אדם הסובל מאלרגיה חייב להיזהר ממצבים נוספים שתגרום התגובה האלרגית האוטואימונית. אחת הבעיות שמציגה תגובה אלרגית היא שלפעמים היא מופיעה מאוחר מאוד, אפילו מספר שעות לאחר החשיפה אל האלרגן. כך יכול להיווצר מצב שכמה שעות אחרי אכילה במסעדה מתחילה תגובה אלרגית קשה.

אדם שיודע שסובל מאלרגיה ובכל זאת אוכל במסעדות, חייב לדאוג לא להישאר לבד וליידע את חבריו על הבעיה האלרגית שלו. כמו כן, על כל חשד לתגובה אלרגית יש לפנות לבירור אצל רופא, כדי שלא ייווצר מצב בו התגובה תהפוך לקשה ביותר ותגרום נזקים בלתי הפיכים.

מניעת תגובה אלרגית בהתנהלות יומיומית

אדם החושד שסובל מבעיה אלרגית חייב באופן מיידי להיבדק על מנת להבין בדיוק מאיזה סוג של אלרגיה הוא סובל. הבדיקה, שמתבצעת באופן פשוט מאוד, תאפיין לאיזה חומרים קיימת אלרגיה וממה צריך להיזהר.

לאחר מכן, יש להתאים את אורח החיים האישי כך שהאדם לא ייחשף לאותו גורם אלרגי. למשל, אדם שאלרגי לסוגי מזון מסויימים חייב להימנע מאכילה במקומות לא מוכרים כמו מסעדות או שווקים. כמו כן, לפני שמכניסים משהו לפה, חייבים לברר האם הוא מכיל אלרגנים שונים שעלולים להזיק. מלבד זאת, הימצאות שרידי האלרגן בפס הייצור עלולה לגרום גם כן לתגובה אלרגית, ועל כן רצוי לסובלים מאלרגיה למזון לאכול רק מוצרים סגורים שמצויין עליהם שהם בטוחים גם מבחינת שרידי האלרגנים.

כאשר קיימת אלרגיה לעקיצות חרקים, כמו דבורים, האדם הסובל מאלרגיה חייב להיזהר במהלך טיולים בטבע, וזאת על ידי לבישת בגדים ארוכים ושימוש בתכשירים נגד חרקים.

עם זאת, למרות כל אמצעי הזהירות הקיימים, אנו עדיין עלולים להיחשף לאלרגנים, אם לא בשליטתנו או בהיסח דעת. על כן, כל אדם הסובל מאלרגיה חייב להחזיק בקרבת מקום מזרק אדרנלין -"אפי-פן", ותרופות אנטיהיסטמיניות.

שימוש באמצעים אלה יספק חלון זמנים עד ההגעה לבית החולים, לקבלת טיפול מתאים ומציל חיים.

טיפים לאורח חיים לסובלים מאלרגיה קשה

יש לדעת שגם אנשים הסובלים מאלרגיה חמורה יכולים לקיים אורח חיים נורמלי לחלוטין. עליהם ועל סביבתם הקרובה להכיר את הבעיה האלרגית, ולדעת מה הם האלרגנים המסוכנים.

לסובלים מאלרגיה הקשורה למזון מומלץ תמיד להקפיד לברר האם המוצר אותו אוכלים מכיל את האלרגן. כשמדובר במוצרים סגורים, יש לקרוא היטב את רשימת המרכיבים על האריזה, וכאשר אוכלים בחוץ או אצל חברים לשאול ולוודא.

יהיה אשר יהיה, כשאוכלים במקומות לא מוכרים רצוי "ללכת על בטוח" ולוותר על מאכלים מקבוצת המזון הספציפית, גם אם הם לא מכילים באופן ישיר את האלרגן. כאמור, פעמים רבות האלרגן נמצא בפס הייצור, או במטבח, ועדיין עלול להזיק. כך למשל, לאנשים האלרגיים לבוטנים כדאי לוותר על אכילת קינוחים או פיצוחים. מעשים פעוטים ושוליים יוכלו בסופו של דבר להציל חיים.

למידע נוסף ראו:

הקשר בין אסטמה לוויטמין D

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן