ויטמין D נמוך בגוף עלול לגרום לאסתמה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אסתמה היא מחלה הפוגעת בדרכי האוויר באופן כרוני. למחלה יש אופי התקפי – הלוקים במחלה יפתחו קוצר נשימה לפרקים, כשבין התקף להתקף הם ימשיכו לתפקד כאחד האדם ללא תלונות מיוחדות.

שכיחות המחלה משתנה בין אוכלוסיות שונות, עם הערכה כללית של עד 10% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלת מסוג כזה או אחר של המחלה. עיקר הטיפול במחלה מתבסס על תרופות מרחיבות סמפונות בזמן ההתקף ותרופות מפחיתות דלקת ורגישות של דרכי האוויר למניעת התקפים עתידיים.

מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים על הקשר שבין תפקידו של מחסור בויטמין D למחלות כמו מחלות לב, סכרת ואף סוגי סרטן מסוימים. בנוסף, יותר ויותר הוכחות מראות כי לתוספת של ויטמין D עשוי להיות אפקט מועיל בטיפול באסתמה. ערכים נמוכים של ויטמין D נקשרו לרגישות מוגברת של דרכי האוויר, תפקודי ריאה נמוכים יותר וקושי בשליטה על ההתקפים במחלת האסתמה.

מחסור בויטמין D

גורמי הסיכון למחסור בויטמין D כוללים השמנה, מגורים במדינות מתועשות והשתייכות אפרו-אמריקאית. אלו גם האוכלוסיות אשר נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח אסתמה לאורך זמן. תוספי ויטמין D עשויות לשפר את השליטה באסתמה באמצעות הפחתת פעילותם של חלבונים גורמי דלקת הנמצאים בריאות, כמו גם בהגברת הייצור של אינטרלאוקין 10, שידוע בהשפעותיו האנטי דלקתיות.

ויטמין D מיוצר על ידי גופנו בסיוע חשיפה לאור השמש, על כן הוא לא ויטמין באופן המקובל והרגיל אשר אספקתו חייבת להגיע מהמזון אותו אנו צורכים. מקורות מזון המכילים את הויטמין כוללים דגים, ביצים ומוצרי חלב. בשל חשיבות הויטמין הוא בדרך כלל נכלל בתוספי מזון ואף כתוסף לחלב המועשר בויטמין.

אסתמה ואלרגיה

אלרגיה ואסתמה הן מחלות המבטאות פעילות יתר של מערכת החיסון בגוף. הסיבות המובילות לפעילות היתר של מערכת זו אינן ברורות לחלוטין, שכן במחלות אלו אין גורם שתוקף את הגוף. ידוע כי לתאי דם לבנים יש קולטנים לויטמין, קולטנים אשר יתכן כי יש להם תפקיד בויסות פעילותם התקינה של תאי אלו. למחסור בויטמין D, אם כן, עלול להיות חלק בהתפתחות אסתמה ומחלות נוספות בשל תפקוד לקוי של מערכת החיסון בכלל ותאי דם לבנים מונונוקלאריים בפרט.

השאלה הגדולה היא האם למחסור בויטמין יש תפקיד בהתפתחות אסתמה או שמא המחלה היא זו שגורמת לרמות נמוכות של ויטמין D. המחקרים שנעשו בתחום מצביעים על קשר קיים אלו מקשר שכזה לא ניתן להסיק מהו הגורם ומהי התוצאה. חשוב לזכור שגם שכל אחד ואחת יכולים להיות בעלי רמות נמוכות של הויטמין, לעיתים אף לפרקים של השנה, כמו למשל בתקופת החורף בה יש נטייה להסתגר במקומות סגורים וקרינת השמש נמוכה יותר. לתיקון רמות הויטמין, לא רק בחולי אסתמה, יש יתרונות רבים במניעת מחלות שונות ומכאן החשיבות הרבה בשימוש בתוספי מזון ושיפור המודעות לאיזון רמות הויטמין בקבוצות אוכלוסייה מסוימות.

מומחים רבים ממליצים על מתן תוספי ויטמין D לחולי אסתמה. הוכחות רבות מצביעות על כך שהדבר עשוי להוביל לצריכת פחות תרופות באיזון המחלה ולשיפור בתסמיניה. המלצות משרד הבריאות בישראל הן של 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D ליום, אך עדויות חדשות מצביעות על כך כי יתכן וכמות גדולה יותר של עד 2,000 יחידות בינלאומיות תביא לאפקט משמעותי יותר במניעת מחלות.

אף על פי כן, חשוב לציין חרף הממצאים הנצברים על הקשר שבין רמות נמוכות של ויטמין D לאסתמה, עדיין לא נמצא מחקר מקיף וכוללני המראה כי נטילת הויטמין תעלים לחלוטין את המחלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן