פעילות תת או יתר בבלוטת התריס ופתרונות טבעיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בלוטת התריס, הקרויה גם בלוטת המגן, היא בלוטה ששייכת למערכת האנדוקרינית. היא מפרישה הורמונים אשר משפיעים על המטבוליזם (קצב חילוף החומרים של הגוף). לכן היא בעלת השפעה על קצב הגדילה, ועל מערכות רבות נוספות בגוף.

בלוטת התריס אמורה לפעול כסדרה לאורך כל החיים. אלא שאצל כ-10% מהנשים וכ-2%-3% מהגברים, נוצרות הפרעות בתפקודה, כשהבולטות בהן הן יתר פעילות או תת פעילות.

שתי ההפרעות נובעות בדרך כלל מבעיות בתוך מערכת החיסון, אשר תוקפת את הגוף עצמו. לעתים תת או יתר פעילות של הבלוטה נובעים מגידול בבלוטה זו או בבלוטת ההיפופיזה השייכת גם היא למערכת האנדוקרינית. גידול, גם גידול סרטני, בבלוטת התריס נחשב לגידול קל יחסית עם אחוזי החלמה גבוהים.

הטיפול הקונבנציונלי – מתן תרופות

הטיפול הניתן הוא בדרך כלל טיפול תרופתי.

במצב של תת פעילות בבלוטת התריס  נטילת ההורמון תירוקסין תאזגן את הגוף הורמונלית. טיפול זה נחשב לפשוט כיוון שהוא לרוב משיג איזון ואינו גורם לתופעות לוואי.

יש הטוענים כי הטיפול המקובל גורם לבעיות נפשיות וקוגנטיביות כגון ירידה בזכרון, אך יש על כך מחלוקת. הטיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס הוא אגרסיבי יותר. גם פה מדובר לרוב בטיפול תרופתי, שנועד להפחית את פעילות הבלוטה. הבעיה בטיפול זה הן תופעות הלוואי המרובות ובמקרים נדירים נעשה ניתוח להסרת הבלוטה.

בגלל תופעות הלוואי של הטיפול, נטורופתים ממליצים לטפל במחלות של בלוטת התריס באמצעים טבעיים.

יחד עם זאת, למי שנוטל תרופות אסור להפסיק אותן על דעת עצמו. מספר חודשים של הקפדה על תזונה מתאימה, פעילות גופנית וטיפולים טבעיים יכולה להביא לשיפור בפעילות הבלוטה שתתבטא במדדים השונים, ואז ניתן להפסיק את הטיפול התרופתי באופן הדרגתי ולפי המלצות הרופא.

טיפול טבעי ליתר פעילות של הבלוטה

יתר פעילות גורמת ללחץ דם גבוה, דופק מהיר, הזעה, רגישות לחום, הפחתת משקל, עצבנות והיפראקטיביות, הקאות, שלשולים והפרעות שינה (ראו גם: תסמונת העייפות הכרונית). לכן המטרה היא להשקיט את הגוף ולחזק את מערכת העיכול.

  • לחיזוק מערכת העיכול מומלץ לצרוך דגנים מלאים ובמיוחד מבושלים- אורז מלא, כוסמת, דייסת קוואקר ולחם מדגנים מלאים.
  • להשקטת הגוף וחיזוק הכבד מומלץ לצרוך ירקות רבים- ירקות חיים וירקות מבושלים. מומלצים במיוחד הם ירקות השורש והירקות הכתומים כגון בטטה, דלעת ודלורית. גם ירקות ירוקים ואפילו שתייה תדירה של משקה מעשב חיטה מומלצת.
  • חשוב להקפיד על אכילת חלבונים מן החי- ביצים, בשר עוף ודגים, וחלבונים מהצומח כמו סויה וקטניות מסוגים שונים.
  • להרגעת הגוף מומלץ לשתות חליטות תה צמחיות כגון קמומיל, מרווה ואחרות, ולהרבות בשתיית מים.
  • מומלץ לבצע פעילויות גופניות, אך לא מהסוג הממריץ אלא פעילויות שלוות כגון יוגה, פילאטיס וכו'.

טיפול טבעי לתת פעילות של הבלוטה

תת פעילות גורמת לתופעות ההפוכות: קצב לב איטי, רגישות לקור, עצירות, שיער דק או שביר, עור יבש, חיוורון, עודף משקל, דכאון ועוד. גם במצב זה, כמו ביתר פעילות של בלוטת התריס, עלולות להיות הפרעות בשינה. בשל אופי ההפרעה הטיפול צריך להיות ממריץ , ולפעול גם לחיזוק מערכת החיסון:

  • ירקות מצליבים (כרוב, כרובית, צנון, ברוקולי ועוד) וכן סויה ומוצריה מפריעים לפעילות התקינה של בלוטת התריס ולכן לא כדאי לצרוך אותם.
  • לעומת זאת רצוי לצרוך מזונות המכילים יוד כגון דגים, פירות ים ואצות. רצוי להוסיף לתפריט גם ירקות ירוקים כמו חסה או עלי בייבי ולהרבות בצריכת תבלינים ומזונות ממריצים: ג'ינג'ר, שומר, בזיליקום, מנטה ועוד.

כדאי לעסוק בפעילות גופנית שממריצה את קצב הלב, למשל ריצה, פעילות אירובית כמו ספינינג או ריקוד וכיוצא בזה.

ראו גם:

תזונה לחולי צליאק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן