עלייה בתחלואת החצבת באירופה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עלייה בתחלואת החצבת באירופהחצבת היא מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מתקיפת נגיף את המערכת החיסונית של הגוף. החצבת נחשבת למחלה מדבקת ביותר ולמחלה שכיחה בכל קנה מידה.

ממצאים היסטוריים מראים שהיא הופיעה עוד בשנת 700 לספירה, כאשר במהלך השנים מצא האדם חיסון די אפקטיבי כנגד המחלה. כיום מדובר בחיסון שאחוזי היעילות שלו הם 95% לאחר מתן מנה אחת שלו וכ-99% לאחר שתי מנות.

עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שבשנים האחרונות מדינות שונות באירופה ניצבות בפני בעיה לא פשוטה: התפתחות מחודשת של מחלת החצבת.

הבעיה: מחלת החצבת תוקפת את אירופה

מתחילתה של שנת 2016 אנחנו מוצפים בדיווחים על מקרי חצבת באירופה, הן במערב היבשת והן במזרחה. לאחרונה פורסם כי תועדו יותר מ-6,000 מקרים של חצבת במשך כשנה וחצי, כאשר ההערכות הן שכמות ההידבקויות במחלה בפועל היא כמובן גבוהה יותר. המחלה מופיעה במגוון רחב של מדינות באירופה, כולל יעדי תיירות פופולאריים מאד: ספרד, גרמניה, צרפת, איטליה, פורטוגל, אוסטריה, רומניה, שבדיה ואחרות.

הפוטנציאל הויראלי הגבוה של המחלה, שבא לידי ביטוי בנתונים הדי מדאיגים שהובאו כאן, נובע מדרכי ההידבקות הדי "פשוטות" במחלה. הנגיף עובר לסביבה כאשר האדם החולה בו מתעטש, משתעל או נוגע באדם אחר. הפרשות שונות של האדם, מהאף או ליחה, עלולות להעביר את הנגיף לאחרים. ההערכות הן שהסיכוי להידבקות בנגיף של אדם לא מחוסן הנמצא ליד אדם שחולה במחלה הוא כ-90%.

אז מה עושים?

למרות התפרצות החצבת באירופה, לא מדובר בבעיה שצריכה להביא לכך שתשקלו לא לבקר כלל ביבשת. מה שכן חשוב לעשות הוא להתחסן כמובן. רוב הישראלים כן קיבלו את החיסון: החל משנת 1978 שכל יליד ישראלי אמור לקבל את חיסון החצבת, כאשר אנשים שנולדו לפני 1957 נחשבים למחוסנים בפני המחלה באופן טבעי. קבוצת הסיכון העיקרית למחלה לכן היא אנשים שנולדו בטווח הביניים שבין השנים האלה.

מי שאינו קיבל את החיסון צריך לוודא כי אכן קיבל שתי מנות של החיסון המשולש, המתייחס לחצבת, לאדמת ולחזרת. בחודשים האחרונים רואים כי התורים במרפאות המטיילים למיניהם התארכו בצורה משמעותית, והצפי הוא שהמגמה הזו תמשיך ואולי אף תתחזק בחודשים הקרובים.

מכיוון שיש כיום עומסים במרפאות המטיילים, אנחנו ממליצים למי שטס לחו"ל (או אפילו למי שלא התחסן כלל בפני חצבת) להקדים תרופה למכה ולהזמין תור במרפאות המטיילים הרבה לפני הדקה ה-90. שמענו דיווחים על זמני המתנה של שבועות ואף חודשים לחיסון, מה גם שמי שמקבל שתי מנות צריך להמתין ביניהן תקופה של חודש ימים.

צריך לקחת בחשבון עלות של החיסון עצמו, ייעוץ רפואי טרם הקבלה שלו וכן פנקס חיסונים בינלאומי, כאשר העלות המצטברת של כולם אמורה לעמוד על משהו כמו 170 שקלים. התנאים לחיסונים עשויים להשתנות בהתאם לביטוח הרפואי הספציפי של כל אדם, ולכן חשוב לברר אילו החזרים קיימים דרך קופת החולים בה חברים.

התסמינים והסיכונים של החצבת

אם חושדים שנדבקים בחצבת בכל מקרה, צריך להיות עם האצבע על הדופק. למחלה יש תסמינים די ברורים שהם לא פשוטים, לרבות חום, פריחות על גבי העור, דלקת בעיניים, פחד מאור, שיעול, נזלת ועוד. אצל יותר ממחצית החולים מופיעים על גבי חלקם הפנימי של הלחיים והפה נגעים בגוון אדום כחול.

בהיעדר אבחון מוקדם וטיפול יעיל עלולים להתפתח סיבוכים לא נעימים מהמחלה. במקרים קשים ודי נדירים עלולה המחלה להביא לפגיעה מוחית חמורה או אפילו למוות, חס וחלילה. יש לציין כי אין כיום טיפול למחלה עצמה – לא ידועים טיפולים או תרופות אנטיביוטיים יעילים – כך שעיקר המאמצים צריכים להיות מושמים על חיסון שיספק הגנה בפני החצבת וכן טיפולים שמתמודדים עם סיבוכי המחלה ושמספקים תמיכה לאדם החולה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן