הנחיות חדשות לחולי איידס: יש נתונים חדשים ומעודדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רופאשיעורי התמותה מאיידס יורדים בשנים האחרונות ברחבי העולם, וההערכה היא שמקרי התמותה צפויים לרדת עוד יותר, עם ההנחיות החדשות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) והמאמצים הקשורים ללחימה בנגיף.

ההנחיות החדשות ששוחררו לידיעת הציבור וקהילת הרופאים קובעות שיש להתחיל בטיפול תרופתי לאיידס מיד עם האבחנה, תוך הסרת כל המגבלות על הזכאות לקבלת הטיפולים. פתרון זה קובע שכל האנשים המאובחנים עם איידס, יוכלו להתגונן מפני זיהום מתמשך המוביל למוות.

המצב הקיים והמגמות החדשות

גישה מורחבת לטיפול תרופתי באיידס ושכיחות הירידה בהידבקות בנגיף, הובילו לירידה עולמית חדה במספר המבוגרים והילדים המתים מסיבות הקשורות לאיידס. שיעור החולים שמתו כתוצאה מהמחלה ברחבי העולם בשנת 2014 עמד על 28.5% פחות בהשוואה לשנת 2009.

הנחיות הבריאות החדשות מנעו מקרי מוות משוערים של 7.8 מיליון חולים בין השנים 2000 ל-2014. מגמה זו משקפת אף את היתרון המשמעותי של תוחלת החיים במספר מדינות בהן קיים שיעור גבוה ביותר של חולי איידס.

תחילת עידן חדש

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) קובע שמדובר בשינוי משמעותי לעומת ההנחיות שהיו קיימות בעבר, לפיהן הזכאות לטיפולים חלו על חולי איידס בעלי מערכת חיסונית חלשה, ואוכלוסיות פגיעות אחרות כגון ילדים, נשים הרות וחולי שחפת.

ההנחיות החדשות ממליצות גם על קבלת טיפול תרופתי יומי, כאמצעי מניעה, אותו צריכים לקבל אנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות באיידס. שיעורי התמותה העולמיים השנתיים מאיידס עמדו בשנת 2013 על 1.5 בשנת 2013, והם ירדו ב-35% מהשיא של 2.4 מיליון בשנת 2005.

מטרות המשנה של פיתוחים חדשים של טיפולים תרופתיים לאיידס הן שעד שנת 2030, נגיף האיידס לא יהווה עוד איום על בריאות הציבור. בכירים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן מכריזים על עידן חדש למלחמה באיידס. עדיין לא ניתן לחשוב על המגיפה במונחי סיום בטווח הקרוב, אך זוהי בהחלת התחלת עידן חדש, וכעת מוצב הדגש על התמודדות עם פיתוח שיטות חדשות ויעילות למניעת המחלה.

תכניות בריאות חדשות

בספטמבר 2015 הכריז ממשל אובמה על תכנית שלוש מאות מיליון דולר, להפחתה משמעותית של שיעורי ההידבקות באיידס, בקרב נערות ונשים צעירות, בעשר מדינות אפריקה שמדרום לסהרה. המטרה היא להפחית את הזיהום ב-25% בקרב נשים בגילאי 15 עד 24, עד סוף שנת 2016, ולהשיג ירידה נוספת של ארבעים אחוזים במקרי התמותה מאיידס, עד סוף שנת 2017.

מומחי בריאות סבורים שזהו המסלול הנכון, אך ההגעה למטרות לא תהיה קלה, ויש להתחייב להרחבת שירותי הטיפולים לאיידס. באופן תיאורטי, הירידה במספר מקרי המוות מאיידס ניתנת לסיום עם פיתוח תכניות מניעה.

אך ההסבר הסביר ביותר לירידה העולמית במקרי התמותה הוא הרחבת השימוש בשילובי תרופות חדשות יותר, בהן התחיל השימוש בשנים האחרונות. מגיפת האיידס ניתנת לסיום במהלך 15 השנים הבאות, אם שיטות יישום הטיפולים יבוצעו בהליכים חכמים, יעילים, ברי קיימא, והחשוב ביותר, יציבו את החולים במרכז.

ראו גם:

שיטות טיפול חדשות מאריכים חיי חולה סרטן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן