טיפול בחצבת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול בחצבתלמעשה למחלת החצבת אין טיפול של ממש, הטיפול הינו בסימפטומים המופיעים הכוללים בעיקר פריחה במקביל להמתנה עד שהמערכת החיסונית תתגבר בעצמה על הנגיף.

הטיפול השכיח בילדים כולל תרופות להורדת חום ומנוחה, במידה ולא התפתחו סיבוכים המחלה תחלוף בתוך שבוע עד עשרה ימים.

רקע רפואי על מחלת החצבת

החצבת היא מחלה ויראלית הפוגעת בדרכי הנשימה, זוהי מחלה מדבקת העוברת באמצעות חשיפה לרוק או ליחה הנגועים בנגיף תסמיני החצבת כוללים חום, כאבי גרון, שיעול, רגישות לאור, אדמומיות בעיניים, נקודות לבנות בפה וכאבי שרירים, הסימפטום העיקרי שלה הוא פריחה על העור המופיעה מספר ימים לאחר החשיפה לנגיף ומתפשטת מהראש והפנים לשאר חלקי הגוף ומכונה כתמי קופליק.

חשוב לטפל במחלה על מנת למנוע החמרה והזנחה העלולות להוביל למצבים מסכני חיים של דלקת קרום המוח ודלקת ריאות. החצבת עלולה להיות חמורה מאוד ואף לגרום למוות אצל ילדים קטנים מאוד.

הידבקות, אבחון ושלבי המחלה

המחלה נחשבת למדבקת במשך שמונה ימים, ארבעה ימים לפני הופעת הפריחה וארבעה ימים לאחריה, הנגיף עובר באוויר על ידי רוק או נזלת. אבחון המחלה מתבצע לרוב על ידי זיהוי הפריחה ונקודות לבנות המופיעות בפה, לעיתים נדרשת בדיקת דם אולם לרוב האבחנה הקלינית מספיקה. קשה לאבחן את המחלה לפני הפריחה. שלבי המחלה כוללים:

  • הדבקה ודגירה – שלב המופיע כשבוע עד שבועיים לאחר החשיפה לנגיף ואינו כולל הופעת סימפטומים, השלב כולל התרבות הנגיף עד למצב של הופעת התסמינים.
  • תסמינים ראשוניים – השלב כולל הופעת תסמינים כלליים הכוללים חום, נמשך כשלושה ימים ולאחריו מופיעה הפריחה.
  • פריחה – לאחר הופעת התסמינים הכלליים מופיעה פריחה בפנים ובראש ומתקדמת לאזור החזה והידיים, בשלב ההחלמה תיעלם הפריחה ראשית מהפנים ולאחר מכן משאר אזורי הגוף.

במקרה של התפתחות סיבוכים עלולות להופיע בעיות משניות הכוללות דלקות אוזניים, שלשולים והקאות, דלקת גרון וסמפונות, ספירת דם נמוכה ואף בעיות בהיריון העלולות לגרום להפלה, לידה מוקדמת או לידת תינוקות במשקל נמוך, מחלות נוספות העלולות להתלוות לחצבת הן דלקת ריאות ודלקת קרום המוח.

טיפול ומניעה

הטיפול בעיקרו הוא טיפול תומך הכולל שימוש במשככי כאבים ותרופות להורדת חום, לעיתים ניתנת תוספת של וויטמין A המקל על התסמינים. במקרים חמורים של המחלה נעשה שימוש בחומרים אנטי ויראליים במטרה מנוע סיבוכים.

במצבים בהם מופיעה דלקת ריאות משנית לחצבת החולה יטופל באנטיביוטיקה. החיסון הוא האמצעי המרכזי למניעת המחלה ובקרב ילדים שאינם מחוסנים אשר נחשפו לנגיף ניתן לבצע חיסון חי. ישנה חשיבות להתחסן בפני המחלה בגיל הילדות בהתאם להנחיות משרד הבריאות, החיסון ניתן החל מגיל שנה בתחנות טיפות חלב.

חיסון

הנגיף הגורם למחלה הינו מדבק מאוד עד כי 90% מהסובבים את האדם החולה אשר אינם מחוסנים ידבקו בה, הנגיף לרוב מתרבה ברקמות הריריות של הגרון והריאות כאשר הזיהום מתפשט לדרכי הנשימה והעור.

בישראל החיסון כנגד חצבת מורכב מנגיפים מוחלשים של ארבע מחלות הניתן בגיל הילדות, החיסון יעיל ובדרך כלל מונע את המחלה, במקרים של אלרגיה לאחד מרכיבי החיסון יש להימנע ממנו וכן במקרים של חולי סרטן, HIV ואנשים הסובלים מבעיות במערכת החיסון. החיסון עלול לגרום להופעת תופעות מוחלשות של המחלה ביניהן פריחה קלה, חולי קל ולעיתים חום.

במקרים נדירים מתפתחים כאבי מפרקים וספירת הדם נמוכה, במקרים אלה ובמקרה של תגובה אלרגית יש לפנות לטיפול רפואי. בזכות החיסון המחלה הפכה נדירה. אדם אשר במחלה בחצבת הופך למחוסן מפניה, הגוף ייצר נוגדנים במקרה הצורך וילחם בנגיף כך שלא ניתן לחלות במחלה פעם נוספת.

עוד בנושא:

עלייה בתחלואת מחלת החצבת באירופה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן