מדוע מזון תעשייתי מגביר את הסיכון למחלות אוטואימוניות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מזון תעשייתילאחר יום קשה בעבודה, מפתה לאכול מזונות מהירים וקלים להכנה. פירוש הדבר הוא פנייה למזונות מעובדים, כגון ארוחות מיקרוגל, שהן בדרך כלל עשירות בשומן, מלחים, סוכרים ותוספים אחרים. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), מגדיר מזונות מעובדים כמזון שאינו מגיע מחומרי גלם של סחורות חקלאיות, ועבר תהליכי עיבוד, כגון שימור, בישול, הקפאה, התייבשות או טחינה.

כלומר, מזונות מעובדים הם גם גבינות תעשייתיות, דגני בוקר, פירות וירקות משומרים, לחמים מעובדים, חטיפים מלוחים, בשרים מעושנים ונקניקיות. כל המוצרים האלו עברו צורה כלשהי של עיבוד.

ההשפעות הבריאותיות של מזונות מעובדים

מספר מחקרים דיווחו על השפעות בריאותיות שליליות של צריכת מספר מזונות מעובדים, כולל סיכון מוגבר להשמנה ומחלות לב. באוקטובר 2015, ארגון הבריאות העולמי הגיע למסקנה לפיה אכילת בשרים מעובדים עלולה לגרום לסרטן המעי הגס.

פרופסור אהרון לרנר מהטכניון, וד"ר טורסטן מתיאס מגרמניה, מציעים שצריכת מזונות מעובדים עשויה להיות קשורה להתפתחות מחלות אוטואימוניות. מחלה אוטואימונית מתרחשת כשהמערכת החיסונית תוקפת תאים בריאים בגוף, ומחשיבה אותם בטעות לפולשים זרים. מצב זה עלול להוביל להרס רקמות גוף וליקויים בצמיחה ותפקוד נורמאליים של איברים.

עמידות המעיים לרעלנים

קיימות למעלה ממאה סוגי הפרעות אוטואימוניות. הצורות הנפוצות יותר כוללות מחלת צליאק, סוכרת מסוג 1, זאבת, דלקת כבד אוטואימונית, סקלר ודרמה, מיאסטניה גרביס, טרשת נפוצה (MS), מחלת קרוהן ודלקת פרקים שגרונית.

פרופסור לרנר וד"ר מתיאס ציינו שחלה עלייה בשכיחות המחלות האוטואימוניות וצריכת המזונות המעובדים בשנים האחרונות. מטרת המחקר שלהם הייתה לקבוע אם קיים קשר בין השניים. הם בדקו כיצד תוספים מסוימים במוצרי מזונות מעובדים, משמשים לשיפור הטעם, המרקם, הריח ואורך חיי המדף, להשפעה על המעיים והתפתחות מחלות אוטואימוניות. לדבריהם, מחלות אוטואימוניות רבות מופעלות כתוצאה מחוסר תפקוד המעיים, במצב של איטום בין תאי אפיתל המגנים על הרירית, הציפוי הפנימי של מערכת העיכול, המסייעת למעבר המזון.

תוספי תזונה המחלישים את תפקוד המעיים

תפקוד רגיל של המעיים מסייע בהגנה על המערכת החיסונית מפני חיידקים וגופים זרים אחרים, אך נזק עלול להוביל למצב הנקרא 'מעי דולף', שבו רעלים עלולים לחדור למחזור הדם, מצב שעלול לגרום להתפתחות מחלות אוטואימוניות.

החוקרים זיהו תוספי מזון נפוצים, כולל גלוקוז, גלוטן, נתרן, ממיסי שומן, חומצות אורגניות, חלקיקים ננומטריים, חיידקים ואנזימים המשמשים כחלבון הגורם למזון "להידבק", המחלישים את תפקוד המעיים.

בהתבסס על ממצאיהם, הם מציעים כי צריכת מזונות מעובדים עלולה להגביר את הסיכון למחלות אוטואימוניות, כמו גם למחלות אלרגיות וסרטן, ומציינים כי שוק תופסי המזון אינו מוסדר, מה שהופך ממצאים אלו למקור לדאגה.

ביקורת המחקר

פרופסור איתמר גרוטו, ראש המחלקה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, הגיב על המחקר בראיון לג'רוזלם פוסט וטען כי הממצאים התבססו על בדיקות מעבדה, ולא בוצעו מחקרים אפידמיולוגיים על בני אדם.

חלק מהתוספים, כגון גלוקוז ונתרן, הם חומרים טבעיים וחלקם אכן תעשייתיים ומלאכותיים, ואין כל חדש בקביעה שצריכה מרובה של מזונות מעובדים אינה מומלצת. הוא הגיב אף על המלצות פרופסור לרנר שחולים עם רקע משפחתי של מחלות אוטואימוניות ישקלו הימנעות ממזונות מעובדים וציין כי זהו עניין של קפיצה למסקנות נמהרות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן