Site icon אימונולוגיה

תאי דם לבנים

המערכת החיסונית מהווה חלק מרכזי ממערכת ההגנה של הגוף, מפני כל מיני מיקרואורגניזם, כגון: בקטריות, ווירוסים, תולעים, פטריות וכדומה. המערכת מורכבת מתאי דם מרובים השייכים לקבוצת תאי דם לבנים, הנקראים בשפה המקצועית: לויקוציטים. לתאי הדם הלבנים יכולות בנטרול, זיהוי, השמדה ואכילה של אותם מיקרואורגניזם מזיקים החודרים לגופנו.

בשל היותם מהותיים למלחמה נגד ה"אויב", לתאי הדם הלבנים ישנם יכולות הייחודיות להם, כגון: הם מסוגלים לשנות את צורתם, הם מסוגלים לנוע כנגד זרימת הדם והם יכולים לצאת מצינורות הדם, בשעת הצורך.

התפתחות מערכת החיסון

כאשר התינוק נולד, המערכת החיסונית שלו עדיין לא מפותחת כמו לאדם מבוגר בריא. התינוק נולד עם מערכת חיסון מולדת, אשר מכילה רק חלק מתאי הדם הלבנים, ההכרחיים למלחמה כנגד המיקרואורגניזם המזהמים. תאי דם אלו כוללים: נויטרופילים, באזופילים, אאוזינופילים, מונוציטים, מאקרופאגים ותאי NK. ככל שהתינוק גדל ומתבגר, כך גם גדלה ומתפתחת המערכת החיסונית.

עקב חיסונים נרכשים וזיהומים התוקפים את הגוף מדי פעם, מתפתחת המערכת החיסונית המולדת ואליה מצטרפות שתי משפחות של תאי דם לבנים חשובים והכרחיים להישרדות האדם, תאי דם הנקראים לימפוציטים, אשר מחולקים לשתי קבוצות עיקריות: לימפוציט B ולימפוציט T.

סוגים של תאי דם לבנים

להלן מספר דוגמאות של תאי דם לבנים ותפקידם במערכת החיסונית:

לימפוציטים מסוג T, נחלקים לארבע קבוצות עיקריות ולכל קבוצה יש תפקיד הכרחי ומהותי במלחמה כנגד הפתוגנים המזהמים. לדוגמא:  תאי T מסייעים, אשר עוזרים בהפעלת תאים אחרים כאשר מזהם נכנס לגוף, תאי T צטוטוקסיים, אשר ביכולתם להרוג תאים אשר נפגעו מזיהום נגיפי ובנוסף הם מסוגלים להרוג תאים אשר החלו שינוי סרטני, תאי T רגולטורים, אשר ביכולתם למנוע התפתחות של מחלות אוטואימוניות (מחלות בהם הגוף תוקף את עצמו) ודלקות כרוניות וזאת על ידי דיכוי עבודה יתרה, שלא לצורך של המערכת החיסונית וכן תאי NK.

Exit mobile version